Bangsi Hikmat - Laksamana Do Re Mi

Jangan tak tahu nama special harmonika dulu dulu ni orang panggil bangsi. Hahha, nak dijadikan cerita filem p ramlee, yang mempopularkan bangsi hikmat. Ceritanya sangat best, bangsi hikmat nih, special, apa saja nak boleh buat. Hahha, jadi ni pun kira babak pentinglah, walaupun sekadar tiup je bangsi nih. Hahaha, banyak penyelamat bangsi nih.


Laksamana Do Re Mi ialah filem terakhir  P Ramlee, sebelum menemui Ilahi pada tahun 1972, kalau tak silaplah. Antara yang best cerita do re mi ni ialah bagaimana mereka terus mendapat senjata ajaib, hahaha, ini yang best ni, do dapat tikar, re dapat teropong dan mi dapat bangsi hikmat. Antara scene penting penggunaan harmonika.

  1. Masa diorang nak makan nasi sebab lapar
  2. Minta ubat kuat nak kalahkan pahlawan pasir berdengung
  3. Suruh askar upahan menteri Pa So La menari
  4. Minta nasi kandar 
  5. Minta buluh runcing
  6. Nak sembuhkan penyakit tuan puteri
Hahha, ini memang lawak pun ada, takde melodi pun ,tapi yang penting, harmonika ni jugak yang special, banyak penyelamat. Ini takdalah muzikal sangat, tapi oklah, cerita lain pasal harmonika jugak



No comments:

Post a Comment